Grib idéen – Planlagt Svensk/Norsk forløb i GoAnimate

Hentet fra bloggen Fagboxen – videndeling i Aalborg kommune – direkte link til indlægget

Undervisningsforløb med norsk og svensk

 I min 4. klasse har vi haft et kort forløb med norsk og svensk i danskundervisningen. I dette indlæg kan du, lektion for lektion,  se hvad eleverne har arbejdet med af aktiviteter og digitale værktøjer.

Målet er, at I skal forstå enkle norske og svenske tekster

Aktiviteter:

I skal:

  • læse norske og svenske tekster og oversætte disse
  • bruge Google Translate til oversættelse og oplæsning
  • lave en animation i GoAnimate, hvor I skal indtale replikkerne på norsk eller svensk
Som forberedelse til 1. – 2. lektion har eleverne set en intro til GoAnimate fra www.laerit.dk.
1. lek
Jeg starter med at læse op fra bogen Okej og kul fra Dansklærerforeningen. I bogens intro er der en beskrivelse af udviklingen af det nordiske sprog, hvilket giver en forståelse af, hvorfor de nordiske sprog har arve- og låneord.
Herefter læser og oversætter vi norske og svenske tekster fra samme materiale (s.15 – 17 + 26-29) fælles på klassen.
2. lek
Planlægge animation
  • Hvem skal i gruppe sammen?
  • Hvad skal animationen handle om?
  • Norsk eller svensk?
3. lek
Lave en animation i GoAnimate på Skoletube.dk
Her kan eleverne enten vælge at indtale deres replikker eller kopiere teksten fra Google Translate ind, så GoAnimate kan læse teksten op.
4. lek
Udgive animationerne til klassekanalen på www.skoletube.dk og se dem fælles på klassen.
Evaluering af forløbet.