Tags

Relaterede artikler

Del dette

Genkend elever med dysleksi/skriftsprogsvanskeligheder

Dette er en artikel skrevet af Vibe kromann. Den tager udgangspunkt i studerende, dog er det samme gældende for elever.

 

Eksamensperioden nærmer sig for de studerende, men nogle studerende møder flere udfordringer end andre i forbindelse med opgaveskrivning. Læse-/skrivevejleder Ditte Zachariassen fortæller, hvordan det ikke kun handler om stavefejl, når man som underviser skal genkende en studerende med dysleksi.

statsbib_LK_346

 

“Mange tror, at man kan genkende dysleksi ved at lede efter stavefejl, men stavefejl er sjældent det klareste symptom,” fortæller læse-/skrivevejleder Ditte Zachariassen fra Rådgivnings- og støtteenheden på Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier.

Udover fejl på ordplan er det den skriftsproglige struktur, der halter og fører til et upræcist eller usammenhængende skriftsprog præget af knudrede sætninger.

Studerende med dysleksi kan have generelle problemer med at følge med i undervisningen og efterfølgende bestå deres eksamener, men det kan være svært at opdage, fortæller Ditte Zachariassen:

“Universitetsstuderende med dysleksi er nemlig højt fungerende og anvender mange forskellige strategier for at kompensere for deres vanskeligheder. Man skal i stedet holde øje med studerende, der er ekstremt flittige uden at opnå gode resultater eller har svært ved at strukturere oplæg og opgaver samt forstå de rettelser, de modtager af underviser.”

Andre symptomer på dysleksi kan være langsom læsehastighed i forbindelse med gruppearbejde eller detaljefokus uden overblik. Dyslektikere kan også have problemer med at forstå fagtekster, særligt på fremmedsprog.

“I læse-skrivevejledningen hjælper vi de studerende med at lære deres egne kompetencer at kende og udvikler sammen strategier, der kan hjælpe i forbindelse med fx opgaveprocess, læsning og notatskrivning,” fortæller Ditte Zachariassen.

Som underviser kan du henvise studerende med mulige skriftsprogsvanskeligheder til Rådgivnings- og støtteenheden på Aarhus Universitet. Her vil de blive testet for dysleksi og kan efterfølgende modtage studiestøtte i form af it-løsninger og undervisning i almen studiekompetence, som kan hjælpe dem til at gennemføre deres uddannelse.