Lidt inspiration til bevægelse med Ipads

Når undervisningen rykker ud af klasselokalet

Mølholm skole har sammen med 4 andre skoler i kommunen fået økonomisk støtte fra undervisningsministeriet til at afprøve skolereformen. Skolen har i 4 uger sat fokus på pædagogernes kompetencer inden for bevægelse og naturfag i indskolingen. Pædagogerne har ikke ladet sig begrænse af klasselokalets fire vægge. De har brugt naturen, udearealet og gymnastiksalen i langt højere grad, end de plejer.

De 4 uger var inddelt i 3 emner under overskrifterne:

  • Leg og steg i skolegåren (bevægelse i fagene)
  • Følg åen (trivsel)
  • Ipads og bevægelse
Skolen har samarbejdet med Team Sundhed & Forebyggelse i Vejle Kommune og skolens naturvejleder. Ugerne var tilrettelagt således, at en eller to af pædagogerne blev ”lært op” af fagpersoner. Herefter skulle pædagogerne så lære en kollega at varetage selvsamme undervisningsforløb.

Som forberedelse til projektugerne har alle pædagoger været på kursus om ”Ipads og bevægelse”. Her fik pædagogerne idéer og inputs til forløb, hvor ipads er omdrejningspunktet for forskellige aktiviteter og øvelser.

Større udbytte

De varierede læringsmiljøer har også haft til formål at skabe positive oplevelser hos børnene for at øge trivsel og lysten til at lære. ”Børnene lærer på helt nye måder. Det er nemmere at huske tallene, når man selv skriver dem med kridt i skolegården end ved at slå dem op i en bog”, fortæller skolens ledende pædagog, Anita Jonsson. På billederne herunder har 2. klasse et forløb, hvor de både bruger ipads og bevæger sig.
 
Der øves inden stafet
 
Der løbes om kap for at nå ipad’en
og løse opgaven

Videndeling

De fire ugers arbejde har resulteret i en vidensbank og såkaldte ”værktøjskasser”. På nettet oprettes et forum, hvor pædagogerne kan offentliggøre deres forløb, som andre så har mulighed for at bruge, videreudvikle eller kommentere på.
Derudover kommer der på hvert klassetrin til at stå ”værktøjskasser”, der indeholder materialer i form af kegler, terninger osv. til forskellige forløb. Med kasserne er det nemt at inddrage bevægelse i fagene – det tager ikke særlig lang tid og materialerne er lettilgængelige.
Se flere billeder fra forløbet om “Ipad/bevægelse” i videoen herunder.

N.B. Afspil videoen i HD 750p for bedste kvalitet.

Skrevet af: Kathrine Bundgaard