Skal IT-rygsækken ændres?

Ordblinde elever bruger deres nye pc-tablet flittigt

  • "Eleverne bruger i højere grad deres Surface Pro 2 maskine i deres daglige skiftende arbejde, fordi den er nem at have med rundt", konstaterer afdelingsleder Visti Søvsø Hansen fra Kompetencecenter for Læsning i Aarhus.
    Foto: Rasmus Jensen
    “Eleverne bruger i højere grad deres Surface Pro 2 maskine i deres daglige skiftende arbejde, fordi den er nem at have med rundt”, konstaterer afdelingsleder Visti Søvsø Hansen fra Kompetencecenter for Læsning i Aarhus.
Af: Henrik Stanek

11 ordblinde elever, som er tilknyttet Kompetencecenter for Læsning i Aarhus, har udover deres almindelige it-rygsæk fået en Surface Pro 2. Den kombinerede pc og tablet er en mobil og let enhed, og den første status viser, at eleverne anvender den flittigt i deres klasser.

Der er installeret de samme programmer på Surface Pro 2 som på elevernes it-rygsække. Det betyder, at de har nøjagtig samme muligheder på den mobile enhed som på deres normale pc.

“Eleverne anvender mest generelle værktøjer som cd-ord og for nogle Dictus på den nye maskine. Eleverne er altså ikke begrænset af de besværligheder, der følger med, når man skal bruge en iPad eller en android tablet, hvor man skal forholde sig til andre programmer, og hvor der ikke er så let og uhindret vej til oplæsning og prædiktion eller til tale til tekst”, siger afdelingsleder Visti Søvsø Hansen fra Kompetencecenter for Læsning i Aarhus.

Eleverne vil bruge det hurtigste og nemmeste redskab

De 11 elever går i 7., 8. og 9. klasse i de halvandet år, de er tilknyttet kompetencecenteret. De begyndte med et ti ugers forløb på centret i efteråret, men er nu tilbage i deres klasser på deres respektive skoler.

ELEVERNES VURDERING AF SURFACE PRO 2

Alle elever oplever, at skærmens størrelse (ti tommer) er tilpas.
Alle anvender touch-funktionen, enten med en finger, en pen eller en kombination. Enkelte bruger desuden mus til arbejdet. På alle maskiner er der et aftageligt tastatur.
Eleverne oplever ikke, at der er tekniske problemer med maskinerne (der er tilknyttet en Skype-konto til alle maskiner, så eleverne har direkte adgang til it-medarbejderen på Kompetencecentret).
Alle svarer positivt på spørgsmål om maskinens mobilitet i forhold til, hvor meget de anvender den til for eksempel gruppearbejde, når de flytter rundt i klassen og arbejder andre steder end ved det normale bord. De anvender i højere grad maskinen som værktøj end deres normale 12 tommer pc.
Eleverne oplever ikke, at datahåndtering er et problem.
Eleverne lægger vægt på:

  • at maskinen er lille og let at have med rundt
  • at den er meget hurtig
  • at den har appeal
  • at de hurtigt er på maskine, så de ikke kommer ikke bagud i forhold til kammeraterne
  • at den bliver lettere at arbejde med, når de kan printe ud fra maskinen (eleverne kan printe ud, men det sker via en omvej). Når it i Aarhus snart bliver gjort klar til at omfatte Windows 8, vil eleverne kunne printe ligesom fra deres pc).

 

Udover løbende at støtte og vejlede eleverne registrerer kompetencecentret, hvilket udstyr de vælger at bruge i undervisningen.

“Vi er klar over, at den lille og hurtige Surface-maskine har en voldsom appeal for eleverne, men vi ved også, at de i deres almindelige undervisning i hjemklassen vil bruge det redskab, der er hurtigst og nemmest”, siger Visti Søvsø Hansen.

Eleverne fik næsten ingen introduktion

Eleverne fik udleveret deres Surface Pro maskiner i november. Det var i den sidste af de 10 uger, de havde al deres skolegang på kompetencecentret. Det betyder, at eleverne har fået en meget sparsom introduktion til maskinen.

“Vi vurderede, at de hurtigt ville kunne sætte sig ind i maskinen, især fordi det er de samme programmer, som de i forvejen brugte på deres pc. Det nye var den mindre skærm, Windows 8-platformen med touch-funktioner, og for de elever, som ikke før havde brugt Windows 8, var det også en ny platform til apps og tiles”, siger Visti Søvsø Hansen.

Eleverne tager maskinen med sig

Centret har nu lavet den første spørgerunde om, hvordan eleverne bruger og oplever maskinen i det daglige arbejde og om eventuelle tekniske udfordringer. På forhånd var centret bange for, at eleverne ville synes, at skærmen er for lille, men den betænkelighed gør eleverne til skamme.

“Vi kan også konstatere, at Surface Pro 2 maskinen anvendes mere som værktøj for eleverne, al den stund at de har den mere integreret i deres daglige skiftende arbejde. De oplever maskinen som teknisk stabil, og ikke mindst synes de, at det er fedt med en lille og hurtig maskine. Den skaber lidt misundelse i klassen, så det er ikke en belastning for eleverne at sidde med et it-værktøj i undervisningen. Tværtimod”, siger Visti Søvsø Hansen.

En kvalificeret løsning med appeal

Afdelingslederen er spændt på, om eleverne melder lige så positivt tilbage, når kompetencecentret følger op med en ny spørgerunde til foråret.

“Under alle omstændigheder tegner der sig en mulighed for, at vi kan udstyre ordblinde elever i folkeskolen med en enhed, der er kvalificeret og samtidig har appeal. En enhed, som ikke har en indbygget begrænsning som de tabletløsninger, der findes i øjeblikket”, siger Visti Søvsø Hansen.