Tricider – Collaborativt Idéudvikling

Har afprøvet Tricider i min matematikundervisning og syntes lige jeg ville dele den.

Tricider er et værktøj til at generere og evaluere idéer.

Programmet er super brugervenligt. Man opretter en profil også skriver man hvilket område, man gerne vil have idé udvikling eller afklaring omkring. Derefter deler man bare linket på elevintra også kan eleverne uden login, begynde at idéudvikle.

I vores undervisning (JV og jeg) der brugte vi Tricider ved at eleverne skulle komme med forslag på steder hvor der er sammenhæng…. Cirka 50 svar kom ind, vi gennemgik 3-4 af forslagene for at finde ud af hvornår der var en matematisk sammenhæng. Eleverne kunne herefter stemme på dem som de mente der var matematisk sammenhæng.

Denne Ressource kan dog bruges til en milliard andre ting. Foreksempel kan værktøjet bruges til at styrke en diskussion i klassen.

 

Et andet eksempel er her fra Stine Aaen Dürr:

 

Tip til en dansklærer

De fleste dansklærere kender vel til debatten mellem Hanne Vibeke Holst og Niarn. Debatten om det danske sprog prydede de danske aviser for knap ti år siden, og i de efterfølgende år blev deres indlæg brugt i mange dansktimer rundt omkring. Tilmed er debatten blevet en fast bestanddel af mange grundbøger i dansk. I dag faldt jeg over et læserbrev i Politiken, som tog debatten op igen. Interessant indlæg synes jeg, specielt nu når jeg selv har brugt deres indlæg flere gange i forlængelse af mitlyrikforløb. Læserbrevet kan I læse her

Man kunne muligvis bruge Tricider til at diskutere deres påstande. Den ene halvdel af klasse skal argumentere for, at Hanne Vibeke Holst har ret, mens den anden halvdel af klassen skal argumentere for, at Niarn har ret. Argumenterne fremføres i Tricider, således man kan stemme på de gode argumenter.