Socio Media Education Experiment

Socio Media Education Experiment er et aktionsforskningsprojekt, der har som mål at finde ud af, hvordan man kan skabe god undervisning i det nye digitale mediemiljø med sociale medier som fx Twitter og Facebook. Læs om aktionsforskningsprojektet under menuen ‘Baggrund’.

Som led i projektet har vi afholdt en virtuel konference i efteråret 2013 som man kan se og læse om under menuen ‘Konference’. Der er en del publkationer om projektet og dets baggrund, teori og foreløbige resultater som ligger under menuen ‘Publikationer’. Her under præsenteres bogen ‘Sociale medier i gymnasiet – mellem forbud og ligegyldighed’ der rapporterer om hele projektet til og med udgangen af dets første år.

Sociale medier i gymnasiet – mellem forbud og ligegyldighed

Link til hvor bogen Sociale medier i gymnasiet: Mellem forbud og ligegyldighed kan købes på up.dk.

Bagsidetekst
Denne bog rapporterer om første år af Socio Media Education eksperimentet, der tematiserede den konkrete udfordring det er at etablere en god it-kultur i en gymnasieklasse. Baseret på resultaterne undersøger bogen, både hvordan man kan skabe en god it-kultur i en klasse, og hvordan man kan forbedre deltagelse, opmærksomhed og engagement gennem brug af sociale medier i undervisningen. Herudover behandles spørgsmålet om, hvordan lærere kan blande sig positivt uden forbud eller ligegyldighed i forhold til elevernes mediebrug.

På baggrund afnationale og internationale forskningsresultater defineres og diskuteres de vanskeligheder og muligheder, som de nye medier bringermed sig i forhold til undervisningen.

Bogen placerer sig, set som forskningsrapport, centralt i debatten om, hvordan vi etablerer rammerne for den enkeltes it-dannelse og en god it-kultur i klasserne i vores uddannelsesinstitutioner.

Bogen henvender sig til alle undervisere – i folkeskolen, på gymnasier og på universiteter, der har indset, at det ikke nytter noget at gemme sig for medierevolutionen eller at formene den adgang til klasseværelset. Hertil henvender bogen sig til vore fagfælder der arbejder i samme problemfelt, til uddannelsesledere der er opmærksomme på problemstillingen og gerne vil vide mere om muligheder og faldgruber. Hertil henvender bogen sig til universitetsstuderende og andre der interesserer sig for tidens rivende medieudvikling og som gerne vil have såvel teori, forskningsoverblik som konkrete empiriske resultater til sin rådighed.

Link til anmeldelse af bogen: http://blogomalt.blogspot.dk/2013/12/mellem-forbud-og-ligegyldighed.html