Digital faglig læsning – Lidt nyt på læseområdet.

Tre_born_foran_computer

Digital faglig læsning

Mange elever på landets skoler har allerede skiftet skoletasken ud med en iPad eller en computer. Men hvordan inddrager lærerne disse digitale ressourcer i undervisningen? Det har 62 lærere og vejledere på 14 skoler i Svendborg kommune eksperimenteret med de sidste to år. Her har de brugt visuelle arbejdsmetoder og digitale værktøjer som indgang til elevernes faglige læsning, alt sammen som del af projektet: Fra ord til Billede.

Læs mere om projektet i artiklen: Fra ord til billede, fra eksperiment til ny praksis

Digitale medier til faglig læsning

Eksempelvis er følgende programmer blevet anvendt til at understøtte elevernes før-, under- og efterlæsningsstrategier i alle fag:

Det har ikke nødvendigvis set sådan ud på samtligt 14 medvirkende skoler. Projektet har nemlig taget udgangspunkt i den enkelte skoles mediekultur og de erfaringer, man har gjort sig med at arbejde med digitale medier i undervisningen.

Programmerne skal afstemmes elevernes læreproces

Erfaringerne fra projektet viser blandt andet, at gode digitale ressourcer skal kunne bruges på forskellig måde alt afhængig af eleveres læreproces. Et nøgleord i den forbindelse er undervisningsdifferentiering.

Den gode ressource skal samtidig kunne understøtte elevernes skabende virksomhed, når der skal søges informationer, eksperimenteres og formidles viden.

Om projektet

Projektet er gennemført i perioden august 2011-juni 2013 i et samarbejde mellem Professionshøjskolen UCC og Svendborg kommune. Det er finansieret af Styrelsen for Bibliotek og Medier samt af Svendborg kommune.

Læs mere om projektet her