Politik som tegneserie, på skoletube. dec03

Tags

Relaterede artikler

Del dette

Politik som tegneserie, på skoletube.

Uden at forgribe sig på en politisk analyse af de netop overståede finanslovsforhandlinger, tør vi godt sige at politik er et spændende spil med meninger, værdier, viden, dialog og ikke mindst snilde og samarbejde. Vi mener ikke at politikerne er et tegneseriehold – men til gengæld er det faktisk slet ikke så tosset at bruge tegneserieværktøjet Pixton, når man skal fortælle om politik.

Èt klik og du har 12 politikere i dit persongalleri

Vi har lavet en tegneserie med 12 af landets pt mest markante og aktuelle politikere (vi havde ikke set den komme at Uffe Elbæk ville lave et nyt parti, så han er ikke med).

I filmen herunder kan du se hvordan du med ét klik kan kopiere vores tegneserie, og derved helt automatisk få overført de 12 personer i tegneserien til dit eget persongalleri.


Ved at kopiere denne tegneserie, får man altså en række personer foræret som man kan arbejde videre med i den kopierede tegneserie, men som man også kan bruge i helt nye tegneserier fremover. Så hvis du beder dine elever om at kopiere denne tegneserie, vil de altså automatisk have disse personer, også når de fremover laver nye tegneserier selv.

Lav dine egne opgaver til samfundsfag

Med de danske politikere i din samling over “mine personer”, er det oplagt at lave dine egne opgaver i Pixton. I filmen herunder ser vi derfor på hvordan du kan lave en tegneserie, som du udgiver med “remix”-funktionen tændt, udgiver den i klassens kanal, og dermed har dine elever mulighed for at vælge “remix” inde i jeres kanal for at få deres egen kopi af din opgave.

Åbne licenser – åbner den politiske debat

Indtil for nylig var det nærmest umuligt at opdrive billeder af Christiansborg – inde og ude, men efter en studietur til Borgen i oktober, hvor jeg gennemfotograferede Folketingssalen og alt hvad jeg ellers kom forbi, er der nu rettet lidt op på det problem.
Derfor kan I nu hente over 140 billeder fra Christiansborg under den åbne cc:by-licens.
I stedet for at rode på Flickr kan du også hente alle billederne i én zip-fil (Hvis billederne blot bruges til skoleopgaver så se helt bort fra licens og kildeangivelse – og brug dem som I vil.)
Dermed kan man tage disse billeder og uploade dem til ens tegneserie, og sætte den eller de politiske profiler ind i den ramme, hvor de færdes. Dermed mener vi at vi kan komme tæt på den fornemmelse for politik på Christiansborg, som direkte har betydning for hvordan vi har det.

Ps. Alene på Christiansborg er der mere end 100 journalister fast, så hvis I vil arbejde med at politikerne skal komme med statements og meninger, kan man jo bare tage en hvilken som helst figur og give den en mikrofon – så har vi også fat i medierne rolle. Personligt var jeg overrasket over at høre at der er så mange journalister fast tilknyttet, og det var også spændende at høre fra en politiker at der af og til sad en fotograf i presselogen med kameraet klar, bare for at skyde billeder, på tidspunkter hvor man måske lige gabte eller pillede næse. Det er også en del af spillet, når man er folkevalgt.

Eksempler på politiske tegneserier

Først den helt konkrete – hvor billeder af politikere kobles sammen med talebobler. Den er nem at gå til, men problemet bliver hurtigt at det kan være svært at finde billeder af politikere som man må bruge. Dermed risikerer eleverne at misbruge pressefotos – og det er helt sikkert en dum ide. De anvendte billeder herunder er alle egne billeder, udgivet under cc:by, så du må bruge dem kvit og frit, når der blot krediteres korrekt (det er allerede gjort i billedkilderne herunder).

Her det opstillede interview, hvor personen altså udtaler sig til kameraet. Det giver eleven frihed til at stille de svære spørgsmål og også selv forsøge at svare “politiker”-agtig på dem. Se eksempel fra virkeligheden her.

Her er der lavet et eksempel på en lovbehandling i Folketinget, hvor loven fremlægges under 1.behandlingen, hvorefter ordførere kommer med partiets holdning til det fremstillede lovforslag.

 

Fundet på IT-didaktisk

Skrevet af Peter Leth