Oktober 1943 – et unikt undervisningsmateriale

Dette er et blogindlæg til lærere i overbygningen med dansk, historie, samfundsfag eller kristendom.

Vi har lavet et samlet undervisningsmateriale med en række materialer og vejledninger til en forløb om redningen af de ca 8000 danske jøder, der på ganske få dage omkring d. 1. oktober 1943 flygtede til Sverige. Det lykkes over 95 % af jøderne at redde sig i sikkerhed i Sverige. Om et par uger er det netop 70 år siden.

Vi er stolte over at kunne præsentere dette materiale, fordi det både er et af de første eksempler på, hvordan vi har udviklet et materiale i samarbejde med to spændende museer, nemlig Dansk Jødisk Museum og Frihedsmuseet, og fordi vi synes at have lavet en spændende og anvendelig skabelon på Skoleblogs, hvor indhold, mediesamlinger, opgavebeskrivelser og en færdig navigation er bygget ind, sådan at skabelonen er lige til at gå til. Selvfølgelig kombineret med lærervejledninger på tekst og som video.

Oktober 1943-materialet

Samlet set består dette forløb af 6 beskrevne opgaver og af en lang række eksempler og grydeklare skabeloner, samlet i én skabelon på Skoleblogs. Et eksempel på blogskabelonen kan ses her. Det er en lærervejledning med trin for trin vejledning og med beskrivelse og forklaring til de aktiviteter du kan sætte i gang med eleverne. Det er mediesamlinger med unikt kildemateriale fra Dansk Jødisk Museum og Frihedsmuseet som giver jer de bedste muligheder for at arbejde med et autentisk materiale til besvarelserne. Herunder fx det eneste eksisterende billede fra en jødes flugt til Sverige. (Kilde: Frihedsmuseet. Ophavsretsligt forældet)

Mere end bare historie

Redningen af de danske jøder i oktober 1943, er mere end en historisk begivenhed. Det er også en fortælling, der trækker tråde til mange andre temaer og begivenheder.
Oktober 1943 handler fx om civil ulydighed, civil courage, medborgerskab og spørgsmål om hvornår man føler det naturligt at hjælpe en fremmed.
Oktober 1943 handler også om folkedrab og forfølgelse og er som sådan desværre stadig lige aktuel som parallel til fx forfølgelser i Syrien og mange andre steder.
Oktober 1943 kan også handle om noget så banalt som at kommunikere, og hvor fx en opgave som Telegrammet kan give anledning til sammenligninger med sms-formatet, men hvor også telefoni og overvågning kan komme til debat, og trække tråde til Edward Snowden m.m.
Derfor er oktober 1943, en historie, som trækker tråde til en lang række forhold og emner i fagene, og på forskellig vis mener vi at dette forløb vil være velegnet til både fagene enkeltvis, men også som et fælles flerfagligt forløb, hvor tekster og aktiviteter kan udnytte hinanden på tværs af fagene.

 

Sådan kommer du i gang

En god start er at læse lærervejledningen. Den kan hentes og printes ud her.

Herefter vil det være oplagt at se den første forklarende film omkring blog-skabelonen for derefter at kopiere skabelonen selv, og tilknytte elever og kolleger som forfatter eller bidragsydere til bloggen.
Når det er på plads kan du overveje at lave en særlig 1943-kanal – se eksempel her. Det er der videovejledning til her, og her kan du hente en zip-fil med grafik til kanalen her.
Derefter er du klar til at lave din egen planlægning af forløbet, fx hvornår I går i gang, hvilke tekster I har i grundbøger og hvilke materialer du fx vil benytte fra nettet, hvor særligt DIIS’s hjemmesidewww.folkedrab.dk er oplagt at kaste et blik på i forberedelserne.
Når det er gjort er det bare at gå i gang.
Personligt håber jeg at opgavernes variation vil appellere til en række spændende timer og en række meget anderledes former for historiebesvarelser. Fx er tegneserieskabelonerne (opgave 1 – Sejlturen, opgave 3 Telegrammet) enkle og hurtige at arbejde med, men de kommer indirekte også til at fungere som inspiration til andre opgaver, fx opgave 2, En billet til friheden, 4 Oktoberdigtet og 5 Ikke noget at tale om.

Opgaverne vil nogle gange ligne kammeraternes, andre gange handle om det samme, men være besvaret i forskellige skabeloner, afhængig af eleven fortællelyst og evner. Der er opgaver hvor eleverne kan arbejde styret og støttet, andre hvor de er på egen hånd og atter opgaver, hvor de hjælper hinanden (fx mind mappet til opgave 4, Oktoberdigitet, hvor eleverne sammen opbygger en fælles ordbank inden de går i gang med at skrive deres digt), og der er opgaver hvor eleverne samarbejder om et større fælles produkt (fx opgave 6, Danmarkskortet)

En bred og varieret samling opgaver, hvor vi håber at I vil få det optimale udbytte af Skoletube og Skoleblogs i kombination med det unikke kildemateriale og den fængslende historie.

Rigtig god fornøjelse.

Her nederst er et eksempel på hvordan eleverne i den sidste opgave kan samle deres fortællinger i én samlet historie i Prezi. Netop dette program giver rig lejlighed til at samarbejde og lave spændende og anderledes formidling.

Fortællingen herover er lavet med udgangspunkt i den skabelon, der er beskrevet i opgave 6. Du kanse videovejledningen her, der gennemgår hvordan den kopieres til ens egen samling for videre bearbejdning.

Creative Commons

Dette blogindlæg er udgivet under Creative Commons licenser.
Tekst: cc:by Lær IT
Skabeloner: cc:by Lær IT
Lærervejledning: cc:by-sa Lær IT
Videovejledninger: cc:by-nc-nd Lær IT
Åbne licenser – åbner undervisningen.