Lær dine elever at kende.

Nu er der ikke så lang tid til at mange får nye klasser. Her kommer 11 (nej 12) idéer til hvordan man kan komme ind på livet af ens elever, ved brugen af IT. Kom gerne med kommentar og idéer så listen kan udvikles. 
  1. Få eleverne til at bruge Pinterest og sæt 10 ting ind der fortæller noget om dem.
  2. Få eleverne til at præsentere dem selv ved at lave en podcast. Podcasten kan fremstilles som et lydgalleri på flere afspillere.
  3. Lav en klasseblog og få eleverne til at oprette en blogpost hvor de skriver om dem selv. Blogger, kidsblog, skoleblogs, wordpress kan bruges.
  4. Få eleverne til at lave en tegne serie (stribe) hvor de beskriver dem selv eller genskaber en sjov episode fra deres liv.
  5. Ved at bruge PollEverywhere kan man spørge indtil deres interesser. Fx deres favorit fag, livret, sportsgren, religion osv.
  6. Få eleverne til at at kreere en word cloud der beskriver dem selv og del dem herefter med resten af klassen.
  7. Få eleverne til at gå på jagt efter QR codes. Elverne kan indelles i hold så de lære hinanden at kende. koderne skal laves af eleverne om dem selv og læreren kan også lave koder som beskriver de regler man gerne vil have i ens klasse.
  8. Få eleverne til at kreerer deres egen Voki avatars. Få eleverne til at være kreative med baggrunden, karakterne og detaljerne af deres avatar så den reflektere deres egen personlighed og interesser. preferences.
  9. Få eleverne til at bruge graffiti online som skal fortælle noget omkring deres interesse og deres personlighed, man kan eksempelvis vælge farver der beskriver ens personlighed og humør. del herefter deres kreation med klassen.
  10. Få eleverne til at lave en mashup video (mashup betyder at man bruger ressourcer fra forskellige medier og samler dem.) af dem selv med Weavly, videoerne kan vises som et galleri i klassen. Et andet program til dette kan være Glogster, hvor eleven laver en plakat omkring deres interesser. Skal Glogster bruges, vil jeg anbefale at man opretter en konto med et password som alle bruger, specielt til de mindre klasser.
  11. Brug Socrative til at spørge indtil interesser og udvikle dine spørgsmål ad-hoc, som forløbet skrider frem.
  12. Få eleverne til at bruge Padlet. På Padlet kan man starte med, at en elev beskriver en anden elev, gennem interview og herefter laver en Padlet omkring den person. Arbejdet kan herefter blæsses op på active board.